Inlägg publicerade under kategorin Recensioner
Titel: Sunshine
Författare: Norma Klein
Översättare: Marianne Gerland-Ekeroth
Förlag: Raben & Sjögren
Sidor: 160
Handling:
Kate är lycklig. Hon har en underbar dotter, Jill och en man som älskar henne. Allt det förändras när hon får reda på att hon har cancer.
Omdöme:
Egentligen var det inget fel på boken men den satte sig inte fast. Efter bara några timmar hade jag till och med glömt bort att jag läst den. Jag satt mest och väntade på slutet eftersom baksidan på boken hade avslöjat det. Jag kunde därför inte riktigt fokusera på hela berättelsen.
Författare: Mårten Melin
Förlag: Raben & Sjögren
Sidor: 144
Serie: Skogsbingelskolan #3
Handling:
I ena sekunden är Pixi i himmelen med sina föräldrar, i andra dras hon ifrån himmelen och tillbaka till jorden. Men hon är inte längre den Pixi hon brukar vara. Hon är super stark och vansinnigt vacker. Hennes morbror som gjorde att hon kom tillbaka till jorden skickar henne till monsterskolan som alla kallar den.
Omdöme:
Jag bara älskade den här serien. Det är så synd att den är slut. Om jag skulle säga mitt skulle det kunna finnas hur många som helst. Jag skulle vilja veta allas historia som går på den skolan. Det fanns också lite trådar som fortfarande var lösa nu när jag har läst ut den sista. Vissa händelser undrar jag hur dem slutar. Men det gör inte att jag gillade dem mindre. Jag kan inte säga om jag tycker att det var rätt slut eller inte. Det går bara inte att bestämma sig.
Andra recenserade i serien:
1. Förvandlad
2. Jag är Love
Författare: Mårten Melin
Förlag: Raben & Sjögren
Sidor: 176
Serie: Skogsbingelskolan #1
Köp den här: Adlibris, Bokus (Finns bara som e-bok)
Handling:
Plötsligt en dag säger Måns mamma att han måste bytta skola plus börja bo på den nya skolan. Måns förstår inte varför men gör som sin mamma säger. Han upptäcker snabbt att det är något konstigt med den nya skolan.
Omdöme:
Det var lite svårt i början eftersom att jag hade läst tvåan innan ettan men efter ett tag gick det bra. Jag gillade verkligen den här boken lika mycket som den andra. Ännu en gång önskar jag att dem kunde vara längre. Jag ville att den aldrig skulle sluta. Det gick inte att göra något annat än att sträck läsa. Man ville hela tiden veta vad som skulle hända.
Andra recenserade i serien:
2. Jag är Love
3. Pixis bok
Författare: Posy Simmonds
Översättare: Anna Strandberg
Förlag: Wibom books
Sidor: 136
Handling:
Beth har anordnat en plats för författare så att de kan skriva i lugn och ro på sin gård. Men tillvaron blir allt annat än stillsam. Beth kommer på sin man med att vara otrogen flera gånger om. Kommer hon att klara av att fortsätta förhållandet?
Omdöme:
Jag kan inte säga att jag tyckte den var så spännande även att jag läste ut den på bara några timmar. Det gick helt enkelt fort att läsa den. Kanske var det för att det var ganska många bilder. Den var inte dålig heller. Det kan jag inte säga man får helt enkelt säga att den var okej.
Författare: Audrey Niffenegger
Översättare: Sven Christer Swahn
Förlag: Bra böcker
Sidor: 462
Handling:
Henry har ända sedan han var sex år kunnat gå i tiden. Han kan inte bestämma när eller till vilken tid han ska komma. När han reser i tiden träffar han en flicka vid namn Clare. Han är då 36 och hon är 6år.
Omdöme:
I början var det svårt att hänga med. Det var så många datum, tider och åldrar. Man var tvungen att hålla reda på allt det för att kunna fläta ihop allt senare. Ibland var jag till och med tvungen att lägga ifrån mig boken och låta allt sjunka in. Det gick bättre ju längre in i boken jag kom. Kanske var det för att hon inte reste i tiden så mycket. Jag visste redan innan att boken skulle vara sorglig och visst var den det. Den fick mig faktiskt att börja gråta i slutet. Det jag inte borde ha gjort var att se filmen först. Det förstörde allt eftersom att jag redan visste slutet satt jag bara och väntade på det. Det gjorde att jag inte var koncentrerad på allt annat som hände. Jag tror att boken skulle ha varit ännu mer spännande om jag inte hade sett filmen innan. Men det hindrade den inte från att vara bra. Rättare sagt väldigt bra.
Författare: Sofie Sarenbrant
Förlag: Damm
Sidor: 286
Handling:
För sexton år sedan blev Agnes bestulen på sitt barn. Hennes dotter Nicole försöker nu hitta sin yngre bror.
Omdöme:
Jag har aldrig varit särskilt förtjust i deckare men den här tyckte jag faktiskt om. Jag brukar tycka att deckare är för långtråkiga och den här var det ibland men inte så mycket att jag slutade att läsa. Jag älskade att det var dottern som ville hitta sin bror och inte att det var mamman som letade. Det gör det på något sätt mer spännande. Om man frågar mig tycker jag inte att det blev något lyckligt slut.
Författare: Frida Skybäck
Förlag: Frank
Sidor: 296
Handling:
Charlotte Hassel förlovar sig i hemlighet med adelsmannen Axel Gyllenstierna. De hade planerat att gifta sig, när Charlotte under fasansfulla omständigheter tvingas fly.
Omdöme:
Jag sög i mig varje mening som handlade om henne och Axel. Den delen av boken gillar jag väldigt mycket. Men det var inte bara genom deras ögon man fick se. Jag måste erkänna att de andra inte var lika spännande, och på vissa ställen hoppade jag till och med över stycken. När jag hade kommit halvväg tyckte jag att det räckte. Jag tyckte att den inte behövde vara längre än så. Att man inte borde dra ut på det så mycket som man gjorde.
Författare: Maths Claesson
Förlag: Bonnier & Carlsen
Sidor: 293
Serie: Linux #1
Handling:
Linux har i hela sitt liv drömt om att blir rymdpilot.
Omdöme:
Det finns ett bra sett att se om jag gillar och det är om en del av boken alltid upprepas i mitt huvud. Då vet jag att jag gillar boken. Precis så var det med den här boken. Även att det är en serie kan jag inte säga att slutet gjorde att jag ville veta vad som skulle hända. Det var mer själva handlingen som gjorde att jag ville veta vad som kommer sen. Det fanns obesvarade frågor som jag ville ha svar på. Det fanns vissa delar där jag bara tänkte ”Va?”.
Andra delar i serien:
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 | 22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
31 |
||||||||
|
? = Har inte kommit ut ännu
Månskensvargen:
Skuggvarelser:
Chaty:
Den sista har inte översatts till svenska ännu så där har jag satt de engelska omslaget.
En mördares anteckningar:
De två sista har ännu inte översatts till svenska därför har jag satt dit de engelska omslagen.
Bone season:
Den andra har inte kommit ut på svenska ännu.
Dimmornas folk:
Jannike faltin:
Den andra har ännu inte översatts till svenska.
The internet girls:
De tre sista har ännu inte översatts till svenska.
Linux:
Jag är inte säker på hur många det kommer att bli i den serien.
Häxornas krig:
De två sista i serien har inte översatts till svenska.
Ingo: