Inlägg publicerade under kategorin Recensioner
Titel: Lola och pojken i huset bredvid
Författare: Stephanie Perkins
Översättare: Helena Stedman
Förlag: Modernista
Sidor: 287
Serie: Anna och den franska kyssen #2
Köp den här: Adlibris, Bokus, Cdon
Stjärnor på Goodreads:
Handling:
Lola Nolan älskar att klä sig i roliga, glittriga outfits och peruker i alla möjliga färger och hon drömmer om att en dag jobba som kostymtecknare i Hollywood. Det passar henne perfekt att bo i San Francisco, där ingen höjer på ögonbrynen åt hennes klädstil eller åt att hon har två pappor men ingen mamma. Allt känns faktiskt helt okej, särskilt nu när hon har träffat sin drömkille – sexige rockmusikern Max.
Men just när allt är så bra händer det som inte får hända: Lola ser en flyttbil stå parkerad utanför grannhuset. Till sin fasa inser hon att Cricket Bell är tillbaka. Lola har gjort allt för att förtränga sina känslor för honom under tiden han och hans familj bott på annat håll. Och för att glömma hans hemska tvillingsyster Calliope.
Nu verkar det inte bättre än att Lola, en gång för alla, måste göra upp med sina känslor för pojken i huset bredvid…
Omdöme:
Den var bra, inte lika bra som Anna och den franska kyssen, men riktigt bra var den. Jag gillade att det var lite ombytta roller. I Anna och den franska kyssen var det Étienne som hade flickvän och i den här var det Lola som hade. Jag tyckte också om att Anna och Étienne var med på en kant i den här också.
Ja, nu lite om Anna och Étienne, nu får jag gå över till Lola. Jag blev lite irriterad på henne ibland men jag förstod samtidigt varför hon gjorde som hon gjorde, och det var på sätt och vis därför jag blev irriterad, att jag skulle göra samma misstag som hon haha... Ja men det jag blev mest irriterad på var inte Lola eller mig själv utan Max henne pojkvän. Honom tålde jag bara inte. Cricket tyckte jag däremot om hehe. Mer än så kommer jag inte att avslöja.
Andra omslag:
Andra delar i serien:
1. Anna och den franska kyssen
Författare: Sarah Rees Brennan
Översättare: Helena Stedman
Förlag: Modernista
Sidor: 333
Serie: Lynburn Legacy-trilogin #1
Köp den här: Adlibris, Bokus, Cdon
Stjärnor på Goodreads:
Handling:
För Kami Glas har han alltid funnits där: Jared, pojken hon kan tala med i sitt huvud, men som ingen någonsin sett i verkliga livet – inte ens hon själv. Hon har inte helt lyckats dölja sina inre samtal med Jared för sin omgivning och Kami betraktas därför som ett lite udda inslag i Sorry-in-the-Vale, den sömniga engelska småstad hon bor i.
Trots detta har Kami funnit sin plats i det lilla samhället. Hon har precis startat en skoltidning tillsammans med sin bästa vän och är nöjd med det mesta i tillvaron.
Men på sista tiden har konstiga saker börjat hända. Från skogen hörs illavarslande skrik om natten och bakom fönstren på Aurimere slott är lamporna plötsligt tända igen: familjen Lynburn, som styrt staden i många generationer, har återvänt efter flera års gåtfull frånvaro. När Kami i hopp om ett scoop börjar forska i familjens historia inser hon att den lilla stad hon trott sig känna så väl är full av hemligheter. Och att pojken hon talar med i sitt huvud mycket väl kan vara nyckeln till alltihop.
Omdöme:
Efter bara några sidor fick jag en känsla av att den här boken skulle vara jättebra. Det var något i hur den var skriven som fick mig att inte vilja lägga ifrån mig boken trotts att jag var tvungen. Och visst var den bra, riktigt bra till och med. Jag fastnade för karaktärerna, omgivningen, handlingen, ja jag fastnade för i princip allt. Herregud, jag vill ha nästa bok i handen just nu!
Någon som vet när/om den andra kommer att översättas till svenska!?
Andra omslag:
Titel: Beautiful oblivion
Författare: Jamie McGuire
Förlag: Atria books
Sidor: 320
Serie: The Maddox Bothers #1
Köp den här: Adlibris, Bokus, Cdon
Stjärnor på Goodreads:
Handling:
Fiercely independent Camille "Cami" Camlin gladly moved on from her childhood before it was over. She has held down a job since before she could drive, and moved into her own apartment after her freshman year of college. Now tending bar at The Red Door, Cami doesn't have time for much else besides work and classes, until a trip to see her boyfriend is cancelled, leaving her with her first weekend off in almost a year. Trenton Maddox was the king of Eastern State University, dating co-eds before he even graduated high school. His friends wanted to be him, and women wanted to tame him, but after a tragic accident turned his world upside down, Trenton leaves campus to come to grips with the crushing guilt. Eighteen months later, Trenton is living at home with his widower father, and works full-time at a local tattoo parlour to help with the bills. Just when he thinks his life is returning to normal, he notices Cami sitting alone at a table at The Red. As the baby sister of four rowdy brothers, Cami believes she'll have no problem keeping her new friendship with Trenton Maddox strictly platonic. But when a Maddox boy falls in love, he loves forever - even if she is the only reason their already broken family could fall apart
Omdöme:
Åå vad bra! Ännu en Maddox bror som bara inte går att motstå. Ja, den var riktigt bra ända till slutet. Det man fick reda på där gjorde att jag hatar hela bok. Tyvärr men jag kan helt enkelt inte låta att tyckte det var extremt iriterrande och fel. Det fick mig att tänka igenom hela boken igen och jag tycker inte om det nya sättet jag nu ser på många utan av händelserna i boken.
Andra omslag:
Titel: Berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv
Författare: Rachel Renee Russell
Översättare: Ylva Stålmarck
Förlag: Modernista
Sidor: 282
Serie: Nikkis dagbok #1
Köp den här: Adlibris, Bokus, Cdon
Stjärnor på Goodreads:
Handling:
Vi får följa fjortonåriga Nikki Maxwell som i text och teckningar skildrar sitt dagliga liv med alla dess utmaningar.
Vi får veta allt om hur det är när hon flyttar till en snobbig ny skola, för en storslagen kamp med sin mamma om en iPhone, om hennes entusiasm för teckning och konst, och om hennes hatkärlek till den nya skolans drottning, en tjej vid namn Mackenzie som blir Nikkis rival i skolans konsttävling.
Nikki skriver och ritar i sin dagbok om sina vänner, förälskelser, om sin familj och om att vara populär eller inte i skolan.
Omdöme:
Den var okej och lättläst. Det kändes som att den var för yngre läsare. Trotts det blev den lite mer intressant i slutet, så får se om jag läser resterande delar i serien. Läsa nästa bok i serien tror jag i alla fall att jag kommer att läsa.
Andra omslag:
Titel: Munins skärvor
Författare: Oskar Källner
Förlag: Fafner
Sidor: 279
Stjärnor på Goodreads:
Handling:
En novellsamling med isande skräck och svindlande science fiction som även ställer frågan vad det är att vara människa, i dag och i en avlägsen framtid
Omdöme:
Jag tänkte att jag skulle skriva lite vad jag tyckte om var och en av novellerna.
Pancasila:
Den var smått förvirrande men riktigt bra och samtidigt sorglig.
Jag skulle gillat den ännu mer om den varit längre, mer detaljerad men det kan lika väl förstöra dess charm.
Bussan lull:
Det slutar så abrupt. Det var likadant med Pancasila. Det slutade mitt i. Så att man inte får reda på hur det gick för dem. Väldigt frustrerande men på något sett också rätt.
Där staden dragit fram:
Den bästa av de jag har läst. Precis min typ. Skulle velat att den var en bok av sig själv och inte bara en novell. Såå himla bra!!!
Yulebocken:
Jag inte riktigt vad jag ska säga om den här. Den var väldigt kort bara fem sidor lång. Men hade ett intressant innehåll. Att man inte fick veta så mycket får en verkligen att spekulera runt vad det faktiskt handlade om.
Det enda som betyder något:
Glömt att jag sa att Yulebocken var kort, för den här var kortare. Bara tre sidor. Men det funkar också. Jag själv kan inte fatta hur man kan få något att vara intressant på bara tre sidor (jag skulle aldrig klara det) men Det enda som betyder något bevisar att det helt klart går.
Hon som dömer:
Precis som med Där staden dragit fram önskar jag att den här hade varit en bok för sig själv. För jag skulle vilja få reda på vad som hänt innan och vad som skulle hända sen. Riktigt, riktigt bra.
Mannerskiölds herrgård:
Smått förvirrande men spännande. Man visste aldrig vad som skulle hända.
Lucifers säd
väldigt intressant men det avslöjandet i slutet gjorde mig nästan galen. Herregud så fel!
Yi
Också denna var intressant och hade en orolig vändning i slutet. Riktigt bra och spännande!
Titel: Lygia Bojunga
Översättare: Karin Rosencrantz- Bergdahl
Förlag: Raben & Sjögren
Sidor: 133
Handling:
Rakel har tre hemliga önskningar: att vara vuxen, att vara pojke och att vara författare. Hennes familj förstår sig inte riktigt på henne. Hon måste hitta ett ställe att gömma sina önskningar. När hon får en gul väska blir hon överlycklig, den är det perfekta gömstället för hennes hemligheter.
Omdöme:
Jag inte låta bli att tycka att den var lite underlig men den var samtidigt intressant och tankeväckande. Jag tyckte synd om henne och alla de bördor hon gick och bar på. Hoppas verkligen att hon fick det bättre efter boken slut. Att henne familj och slutade håna henne så.
Andra omslag:
Titel: Röd drottning
Författare: Victoria Aveyard
Översättare: Katarina Falk
Förlag: Modernista
Sidor: 379
Serie: Röd drottning #1
Köp den här: Adlibris, Bokus, Cdon
Stjärnor på Goodreads:
Handling:
I sjuttonåriga Mare Barrows värld är samhället inte uppdelat efter klass, religion, ras eller kön, utan efter blod. De silverblodiga – de silvriga – är supermänniskor med häpnadsväckande förmågor, som regerar över de vanliga röda och använder dem som soldater, arbetare och tjänare.
Mare hör till den röda delen av befolkningen och ser inga tecken på att den världsordning hon växt upp med någonsin kommer att rubbas. Men när hon genom en ödets nyck börjar arbeta som tjänare vid det kungliga Solpalatset förändrats allt. Till sin egen och hovfolkets stora förvåning upptäcker Mare att hon själv besitter en unik och dödlig förmåga, trots sitt röda blod.
Kung Tiberias inser snart att Mare utgör ett hot mot den maktbalans hans rike vilar på. Men medan han smider en plan för att oskadliggöra Mare ser hon en möjlighet att krossa silverregimen inifrån – och öppna dörren till en ny värld. Samtidigt har hennes hjärta börjat dra henne åt helt fel håll…
Omdöme:
Jag kanske har sagt någon gång att jag brukar ha en bok hemma och läsa i och sedan en som jag tar med mig överallt. Och för det mesta brukar jag vara mycket nog med att jag inte byter dem med varandra så att den jag har hemma istället är med i väskan hela tiden och tvärtom. Men just med Röd drottning som var en bok jag bara skulle läsa hemma har jag gjort ett undantag. Jag kunde inte helt enkelt släppa den när jag gick utanför dörren. Den var för bra för att jag skulle kunna lägga ifrån mig den och istället läsa den andra boken som jag hade i väskan. Ja, det säger ju ganska mycket men jag ska försöka utveckla det ännu mer.
För det första gillar jag verkligen hela storyn med rött och silvrigt blod och att alla husen har sin egna färg. Sedan gillar jag sättet Mare är annorlunda på, men jag tänker inte avslöja mer än så om det. Jag vill ju inte förstöra något för er som ska läsa den. Och sista hade jag tänkt att berätta vilka karaktärer jag tyckte bäst om. Det kanske inte är så konstigt att jag tyckte bra om Mare själv (det är lite svårt att gilla en bok om man inte tycker om huvudkaraktären) men jag tyckte också om Cal, Walsh och Lucas.
Förresten behöver jag ens säga att jag önskar, VERKLIGEN önskar att jag hade nästa bok i handen just NU?!
Andra omslag:
Författare: E.L James
Översättare: Jimmy Hofsö
Förlag: Norstedts
Sidor: 554
Serie: Femtio nyanser #1
Köp den här: Adlibris, Bokus, Cdon
Stjärnor på Goodreads:
Handling:
När litteraturstudenten Anastasia Steele intervjuar den framgångsrike vd:n Christian Grey blir hon helt tagen - han är ursnygg, men skrämmande. Övertygad om att hon inte kommer att träffa Grey igen gör hon allt för att glömma honom, tills han en dag dyker upp på hennes jobb och bjuder ut henne.
Den naiva och oskuldsfulla Ana blir förskräckt när hon inser hur mycket hon vill ha Christian, och när han varnar henne för att komma honom nära blir hon bara mer intresserad.
Men Christian Grey är ingen vanlig man - stormrik, passionerad och kontrollerande, med mörka hemligheter som döljs bakom den perfekta ytan. Snart upptäcker Ana mer än hon någonsin kunnat ana om sina egna begär, och allt det Grey gömmer för omvärlden …
Omdöme:
Jag har märkt att det här är en sådan bok som man antingen älskar eller hatar. Och jag måste erkänna att det är just därför jag ville läsa den. Jag ville se vilken grupp jag tillhörde. Och nu vet jag att jag tillhör gruppen som älskar den. För det gjorde jag verkligen. Den var så bra att jag till och med tror att jag kommer att läsa om den flera gånger i framtiden. För det första så tyckte jag om Christian mer än vad jag trodde att jag skulle göra. Han var inte alls så hård och elak som jag hade förväntat mig. Men bara för att jag känner att jag måste så tillägger jag att han verkligen har 50 nyanser. Han har så många sidor och problemet är att både jag och Ana har problem med att veta i förväg vilken nyans han är just för tillfället. Och man vet aldrig när han kommer att byta. Måste också tillägga att jag började på nästa bok i serien direkt efter att jag avslutade den här. Kunde inte vänta ens en sekund.
Andra omslag:
Andra delar i serien:
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 | 22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
31 |
||||||||
|
? = Har inte kommit ut ännu
Månskensvargen:
Skuggvarelser:
Chaty:
Den sista har inte översatts till svenska ännu så där har jag satt de engelska omslaget.
En mördares anteckningar:
De två sista har ännu inte översatts till svenska därför har jag satt dit de engelska omslagen.
Bone season:
Den andra har inte kommit ut på svenska ännu.
Dimmornas folk:
Jannike faltin:
Den andra har ännu inte översatts till svenska.
The internet girls:
De tre sista har ännu inte översatts till svenska.
Linux:
Jag är inte säker på hur många det kommer att bli i den serien.
Häxornas krig:
De två sista i serien har inte översatts till svenska.
Ingo: